Saturday, March 14, 2009

Mengait




MENGAIT
Mengait merupakan salah satu seni tangan yang menjadi sebahagian hobi bagi segelintir surirumah di Malaysia. Sudah puas saya mencari laman-laman web yang berkaitan dengan mengait ini tetapi hampa. Oleh sebab itulah tercetuslah idea untuk membina halaman ini dan dapat berkongsi sedikit sebanyak ilmu serta cara-cara mengait. Selain itu, saya akan kepilkan juga hasil seni tangan yang lain seperti bunga telur, gubahan hantaran, frame gambar dan macam- macam lagi. Diharap halaman ini dapat memberikan manafaat serta mendapat sokongan daripada anda semua. Sokongan anda semua amatlah dialu-alukan.

PENGENALAN

MENGAIT

Antara bahan-bahan yang diperlukan ialah:
i) benang
ii) jarum

Benang
Terdapat dua jenis benang yang digunakan iaitu
i) benang halus
ii) benang kasar

Setiap daripada benang-benang tersebut mempunyai kod no. yang tertentu untuk membezakan warnanya. Gambar di bawah ini menunjukkan sebahagian daripada warna-warna dan jenis-jenis benang sebagai contoh.

6 comments:

  1. kat mana dapatkan benang2 tuh? Kedai kat area mana..sy tgh dok nak blaja mengait nie

    ReplyDelete
  2. benang tu kat kedai biasa ade jual, kat pasar raya, kedai bunga,alatulis pun ader...

    ReplyDelete
  3. lupa pulak nak ucap.. selamat datang ke blog kita..terima kasih kerana sudi jengah blog kita....

    ReplyDelete
  4. salam kak..x sabar rasanya nak tahu teknik dan gaya mengait ni.. akak akan masukkan ke dalam ni x?

    ReplyDelete
  5. saya berumur 11 tahun n saya pun suka mengait! sayua ada jual banyak barang yang sya mengait sendiri...semua tu saya blaja dari youtube...kalao x pecaya,cuba bukak ni craftgurlz.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. saya pun mengait gak.pakai jarum 2.tapi sedih la malaysia ni takde jual jarum utk kait dua tu.dtg la tgk kat blog saya.tgk entry label-knitting project :)

    ReplyDelete